سینما، تئاتر، تلویزیون و تمام رسانهها باید در خدمت کشور و در جهت تربیت مردم باشند
سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، در خدمت تربیت این مردم باشد؛ و شما میدانید که جوانهای ما را اینها به تباهی کشیده اند. و همین طور سایر این [مراکز]. ما با اینها در این جهات مخالف هستیم. اینها به همه معنا خیانت کرده اند به مملکت ما.
۱۲/۱۱/۵۷ – صحیفه نور ؛ ج۴، ص۲۸۴ .
■■■
در هر صورت، تمام رسانهها مربی یک کشور هستند، باید تربیت کنند کشور را، افراد یک کشور را، و باید خدمت کنند به ملت.
۲۶/۲/۵۸ – صحیفه نور ؛ ج۶، ص۱۹۳ .
■■■
مطبوعات، سینما، تلویزیون، رادیو، مجلهها، همه اینها، برای خدمت به یک کشور است. اینها باید در خدمت باشند، نه اینکه هر کس پا شود یک مجله ای درست کند، هر چه دلش بخواهد در آن باشد و هر عکسی بهتر مشتری داشته باشد توی آن بیندازد. عکسهای مهیِّج، عکسهای مهوِّع در آن بیندازد که مشتریهایش زیاد بشود! آن وقت اسمش “مطبوعات” است و، عرض میکنم، صاحب قلم است و آزادی هم میخواهد! باید دید تو چه میکنی چه خدمتی داری به این مملکت میکنی. با قلمت داری چه میکنی. با قلمت بچههای ما را داری به باد فنا میدهی، یا تربیت میکنی.
۱۴/۴/۵۸ – صحیفه نور ؛ ج۸، ص۲۳ .
■■■
سینما یک جایی است که برای آموزش است، برای پرورش است[یا] رادیو- تلویزیون؛ همه اینها تا وقتی که رسید اینجا، به دست اینهایی که مأمور بودند از طرف غیر که وطن را به این حال درآورند و «مأموریت برای وطن» داشتند، اینها را منقلب کردند به یک چیزی که برخلاف بود. حالا از این به بعد باید همه اینها یک دستگاه پرورش باشد، یک دستگاه آموزش باشد. رادیو همین طور، تلویزیون همین طور، تئاتر همین طور، همه اینها.
اسلام با خود اینها مخالف نیست؛ اسلام میخواهد اینها را مهذب کند یعنی در خدمت اسلام، در خدمت تربیت جوانها قرار بدهد.
۱۵/۱۱/۵۸ – صحیفه نور ؛ ج۵، ص۲۵۰ .
■■■
شما باید بدانید که این دستگاههایی که الان اسم بردید و بعض از شما یا [همه] شما مشغول او هستید، اینها دستگاههای آموزشی باید باشد. در زمان طاغوت همه این دستگاهها دستگاههایی بود که جوانهای ما را خواب میکرد، ملت ما را به بیهوده روشی تبلیغ میکرد، همه را میخواست از سرنوشت خودشان غافل کند. در صورتی که سینما برای این مقاصد شومی که اینها در این مدت طولانی طرح ریزی کردند نبوده؛ اینها چیزهایی است که آموزشی است. رادیو و تلویزیون یک دستگاه آموزشی است، سینما یک دستگاه آموزشی است. باید دستگاهها را به طور مسالمت، به طور صحیح، به طور سلیم اداره کرد.
۵/۱/۵۸ – صحیفه نور ؛ ج۵، ص۲۰۹-۲۱۰ .
■■■
ما با سینماهایی که برنامههای آنها فاسد کننده اخلاق جوانان و مخرب فرهنگ اسلامی باشد مخالفیم. اما با برنامههایی که تربیت کننده و به نفع رشد سالم اخلاقی و علمی جامعه باشد موافق هستیم .
۱۰/۸/۵۷ – صحیفه نور ؛ ج۲، ص۲۵۹ .
■■■
ما اگر این دستگاه[رادیو ـ تلوزیون] که باید یک دستگاه آموزنده باشد، یک دستگاهی باشد که آن تباهیها، چیزهایی که جوانهای ما را به تباهی کشید و میکشد، حذف بشود و به جای آن آموزندگی باشد؛ امور اخلاقی باشد؛ امور فرهنگی باشد؛ چیزهایی که به درد جوانهای ما میخورد و جوانهای ما را تربیت میکند…. این اگر آموزنده باشد، برای همه ملت آموزندگی دارد و اگر خدای نخواسته انحراف داشته باشد، همه ملت را به انحراف میکشد.
۱۷/۷/۵۸ – صحیفه نور ؛ ج۹، ص۷۵ .
■■■
اگر مطبوعات متحول بشود- و ان شاء الله میشود و شده است- متحول بشود به یک مراکزی که بخواهند تقوا را در جامعه منتشر کنند، وقتی جوانها و بچههای تازه رس ما وارد میشوند در میدان فعالیت اجتماعی، بروند دنبال روزنامه، روزنامه مربی باشد، گوش کنند به رادیو، رادیو مربی باشد، نگاه کنند به تلویزیون، تلویزیون مربی باشد، نگاه کنند به مجلات، مجلات، مجلاتی باشد که تربیت کنند، این جوان وقتی که به هر جا توجه کرد، دید که گوش و چشمش پر شده از تربیت، اینطور بار میآید. اگر رها بشود، هرزه بار میآید. اگر بِکِشندش در طرف فساد میرود آن طرف و اگر بکشندش در طرف صلاح، میآید این طرف.
۵/۶/۵۹ – صحیفه نور ؛ ج۱۳، ص۴۱ .
■■■
این رادیو تلویزیون باید اصلاح بشود، یعنی باید متحول بشود به یک بنگاه تعلیمی، آن هم تعلیمات اسلامی.
۳۱/۲/۵۹ – صحیفه نور ؛ ج۱۲، ص۱۰۳ .